které vydávají zvuky. Dítě si rádo prohlíží knížky, směje se písničkám a říkankám Bacus, Je také zvědavé na jiné děti, které plavat kojenec Jenerálce jsou stejně staré. Začíná používat v řeči různou hlasitost, používá zvuky tvořené dvěma slabikami, nejčastěji tata a mama. Dítě dokáže již porozumět jednoduchým pokynům, např. pojď sem Woolfson, měsíc Dítě leze a vstává, stojí u nábytku a umí se sehnout pro hračku, začíná chodit kolem nábytku. Dokáže rozlišit pochvalu a pokárání. Zajímají jej hračky, které do sebe zapadají a zasouvají se. Jenerálka Rádo si hraje s hračkami, které se pohybují po podlaze. S oblibou zkoumá obsah krabic a tašek. Bez obtíží hází hračky do krabice, Červený vrch přendává z místa na místo, rádo opakuje činnosti, např. vaří jako maminka. Do jedné ruky umí uchopit dvě malé kostky, může začít preferovat jednu ruku. Je zde již jasná opozice palce Bacus, Používá v řeči zdvojené slabiky a pasivně rozumí většímu množství slov. Povídá do rytmu řeči, ale slova nedávají smysl. Pohybuje tělem v rytmu hudby. Dítě projevuje lásku mazlením, které také rádo přijímá. V neznámém prostředí může zneklidnět a bát se Woolfson, měsíc Dítě se hbitě pohybuje po místnosti a přidržuje se nábytku. Dokáže se sklonit k nějakému předmětu na podlaze, stát při tom a přidržovat se opory, překračovat nízké překážky. Ukazuje, kde má ruku a nohu, rozumí pochvale, opakuje činnost, aby bylo znovu pochváleno. Umí se soustředit na určitou činnost po dobu alespoň jedné minuty. Rádo vhazuje plavání kojenců Jenerálka
předměty do krabic, plní nádoby, zastrkuje klíče a otvírá a zavírá zásuvky. Baví jej vozit hračku na provázku za sebou. Má již dobrou koordinaci palce a ukazováku, umí otáčet stránky v knize. Přestává dávat vše do úst Bacus, Velmi pozorně naslouchá, poslechne jednoduché příkazy, podle názvu ukáže v knížce obrázek. Rozumí stále většímu počtu slov, používá slabiky, které dávají smysl, ale Šárka příležitostně pronáší slova, která smysl nedávají. Rádo si hraje s hudebními hračkami, pokouší se vydávat vlastní zvuky. Dítě pociťuje frustraci, jakmile je blokováno jeho přání. Velmi rychle střídá dobrou náladu se špatnou. Upřeně se dívá na jiné děti, ale Mydlářka nenavazuje s nimi kontakt. Má úzký vztah s rodiči, hledá u nich ochranu. V prostředí s neznámými lidmi může pociťovat úzkost a strach. Dítě se v tomto věku velmi rádo mazlí Woolfson, měsíc Dítě chodí bezpečně vedeno za ruku a objevují se první pokusy o chůzi bez opory. Více si důvěřuje při lezení po schodech nahoru. Lépe kontroluje své tělo, když se spouští ze stoje na zem. Výborně leze po rukou a po kolenou. Začíná používat samo lžíci. Postaví z kostek věž, jednoduché předměty dokáže zasouvat do příslušných otvorů. Zřetelněji montessori školky Prahou 6 Jenerálkou