osamostatnění. Čačka Psychologie dítěte, Motorický vývoj kojence Vývoj pohybů probíhá odshora dolů cefalo kaudálně. Začíná to zvedáním hlavičky přes sed a lezení po čtyřech až po závěrečnou fázi kojeneckého období, kdy se zdokonaluje zprvu vratká chůze v chůzi stabilnější. Rozvoj motoriky probíhá také od osy těla do stran proximálně distální. To znamená, že se kojenec projevuje nejprve Praha 22 pohyby končetin především v kyčelních a ramenních kloubech, dále pak postupně v kloubech vzdálenějších od těla. Zvládnutí motoriky je důležitou složkou účelného využívání smyslových orgánů. Rozvoj poznávacích procesů v kojeneckém období Kojenecké období je dle J. plavání s kojenci Kolovratech Piageta fází senzomotorické inteligence, kde vnímání a motorika hraje hlavní roli v poznávacím procesu. Dítě poznává to, co vnímá, to, čeho se může zmocnit a pokud možno s příslušným objektem podle svých možností manipulovat. Důležitá je zraková stimulace, protože je za normálních okolností stále a snadno dostupná. Zrak je zdrojem mnoha informací a nejvýznamnějším prostředkem orientace. Dítě se pomocí zraku rychle a snadno seznamuje s okolím, sleduje pohyby, podobnost a odlišnost předmětů. Díky zraku může být informováno nejen o okolí, Pacov ale i o sobě samém, o svých vlastních projevech. V závislosti na tom může svoje pohyby a projevy lépe koordinovat. Neméně důležitý je Kolovraty kojenecké plavání také sluch. Ve měsíci vzniká tzv. sluchová dominanta, při níž dítě vyhledává zdroje zvuku s určitou radostí. Kojenec předmět vidí,
slyší zvuky, které předmět vydává, může si předmět ohmatat a také velice rád poznává předměty podle chuti. Kojenec experimentuje. To, co se mu zpočátku povede náhodou, začíná cíleně opakovat. Jedná se o záměrné jednání. Kojenec má pochopit, že jeho aktivita může být příčinou a podmínkou něčeho dalšího. Opakuje takové akce, které mu přináší radost a potěšení. Dochází tak i k prvním fixacím kolovratská pražská cvičí těhotnými