své jednání se sbližuje s lidmi a světem, obohacuje svůj život druhých. Rodina pozvolna uvádí dítě do vztahu k věcem rodinného Holyň kojenecké plavání vybavení. Jakými je zařízení domácnosti, vztah k přístrojům a nástrojům, předmětům hezkým i cenným. Záměrně vedeme dítě, aby tyto předměty chápalo jako hodnoty, které pro ostatní členy něco znamenají. Proto je má podle určitých pravidel používat, chránit a udržovat v pořádku. Dítě má příležitost pozorovat druhé, jak s předměty zacházejí, jak jim na nich záleží, jak je kupují, uchovávají, Klukovice opravují. V rodině se také dítěti vyčleňují jeho osobní věci, k nim se pojí specifické radosti, úkoly, možnosti např. půjčovat, chránit. To napomáhá konstituování další důležité životní osy já mám, respektive my máme. Rodina výrazně určuje prvopočáteční plavání kojenců Holyně prožitek sebe sama jako chlapcedívky. Napomáhají k tomu vzory matky a otce, případně prarodičů i zkušenosti se sourozencem. Rodina skýtá dítěti bezprostředně působící vzory a příklady. Především přes lásku k matce a otci, vžívání se do nich v nejrůznějších Ohrada situacích, napodobování jejich jednání, přemýšlení o jejich životě se učí vidět v druhém člověku osobnost a samo touží být osobností. Tím, že se naopak rodiče dovedou vcítit do dítěte a chápou je, dostává se i dítěti příležitost chápat druhého člověka. Rodina v dítěti zakládá, upevňuje a dále rozvíjí vědomí povinnosti, zodpovědnosti, ohleduplnosti a úcty jako něčeho samozřejmého, co
patří k životu jako jeho neoddělitelná součást. Děje se tak zejména tím, že dítě je přirozeně, organicky a nenásilně zapojováno do Nové Butovice společných činností rodinného kolektivu činností herních, pracovních, zájmových rekreačních. Rodina otevírá dítěti příležitost vejít do mezigeneračních vztahů a tím hlouběji proniknout do chápání lidí různého věku, založení, postavení. Mám zde na mysli to, že rodina začleňuje dítě nejen do vztahů s rodiči, ale i s prarodiči, mladšími sourozenci, strýci, tetami. Prostřednictvím rodičů, Hůrka prarodičů, starších sourozenců, příbuzných a přátel rodina navozuje v dítěti představu o širším okolí, o společnosti a světě. Dítě si ujasňuje svět profesí, nejrůznějších občanských povinností, ale i problémů a pokušení, kterým je třeba čelit. Tím, že je kojenecké plavecké Holyni rodina spolehlivým a jistým zázemím, nebojí se dítě do toho širšího, složitějšího světa nahlížet a vstupovat, přijímat ho anebo se vůči němu kriticky distancovat. Rodina je dětem a dospělým prostředím, kde se mohou svěřit, očekávat moudré vyslechnutí, radu, pomoc a je útočištěm v situacích životní bezradnosti. Tato funkce rodiny nabývá na významu se vstupem dítěte do školy, zesiluje období nezdarů, neúspěchů a krizí jako důležitý zdroj životní rovnováhy. Zážitek rodiny jako útočiště dává dětstvídospívání pocit zakotvení, a