nakloněna je a jsem přesvědčena, že záporný vztah k plavání některých pediatrů pramení jen z malé informovanosti o této problematice. Z plavání kojenců Klukovice výzkumu mi dále vyplývá, že dětí začalo navštěvovat kurzy plavání ve věku měsíců a zbylých dětí začalo s plaváním až po měsíci života. Nepotvrdila se mi však domněnka, že jsou pediatři hlavním zdrojem šíření informací o plavání. Domnívala jsem se, že se Klukovicích plavali kojence rodiče z větší části účastní kurzů na doporučení pediatra. Z výzkumu mi však vyplynulo, že dotázaných se o plavání dozvědělo ze stran kamarádů či známých, z internetu, z letáků nebo porodnice a jen rodičů se dozvěděli o plavání ze strany pediatrů. Dalším cílem mojí práce bylo zjistit, jsou li děti vlivem plavání otužilé. Mile mě překvapil údaj, který vypovídá o tom, že dětí bylo otužilých ještě před nástupem do kurzů plavání. Dalších dětí se otužilo během docházení do plavání. Ve svém výzkumu jsem se také pokusila zjistit, jaký vztah má dítě k vodnímu prostředí. Výsledkem je, že dětí se těší do vody, děti jsou ve vodě uvolněné a dětí se vody Klukovice stále bojí, jsou nejisté a jejich pohyby jsou křečovité. Zbylých uvedlo jinou odpověď. I kdyby plavání kojenců a batolat plnilo pouze záměr, že se děti účastní plavání, aby si na vodu zvykly, naučily se jí nebát a uměly tak reagovat na situace, které mohou ve vodním Nové Butovice prostředí nastat, je to dle mého názoru dostatečný důvod, proč by se měla tato oblast dále rozvíjet a proč by se jí mělo dostávat
podpory i ze stran pediatrů. Rodiče jsou dle mých zjištění přesvědčeni o prospěšnosti plavání. Myslím si, že kdyby si rodiče nebyli plavání kojenců Klukovice jisti tím, že to jejich dítěti prospívá, neinvestovali by do plavání svůj čas ani peníze. Závěr Mnozí rodiče přicházejí na bazén s plavání s kojenci Klukovic velkými ambicemi, které je vedou k tomu, že dítě tlačí do sportovního výkonu. To však nepatří do kurzů plavání malých dětí. Do Ohrada bazénu přicházíte s dítětem, které si teprve formuje svou osobnost, vytváří si názory na své okolí a na vše, co se kolem něj děje. Snažte se jej respektovat. To neznamená, že by si mělo vaše dítě dělat, co chce. Naopak. Na vás to klade velké břemeno motivace, usměrňování, komunikace. Ani vy sami nejste vždy naladěni na to, co vás zrovna čeká. Kolikrát jste již v životě museli dělat to, co vás