zvedání kolen. Horní končetiny postupně ztrácejí balanční funkci, klesají volně podél těla. Při rychlé chůzi dochází k dalšímu zkracování fáze dvojí opory, až koncem druhého roku nastává další kvalitativní změna objevuje se letová fáze, poskoky Havlíčková, Třetí rok života Od druhého roku života dochází k intenzivnímu budování tělesné tkáně. Probíhá i psychický rozvoj a postupně se Praha 20 dítě osamostatňuje v životních funkcích. Dochází k propojení fyzické i psychické složky. Nenahraditelnou součástí výchovy se stává hra dítěte spontánní pohybová aktivita. V ní dítě dokáže tvořivě vybírat i spojovat pohybové činnosti, čímž ovlivňuje celý proces plavání kojenců Radonice růstu a vývoje. Střídá aktivity ve vysoké intenzitě se značnou motivační náplní. Pohyb svou pestrostí harmonicky působí na vývoj a dává základ pro další život Hálková et al, Dále se zdokonaluje chůze. Průměrná doba spontánní motoriky zabírá asi času, tzn. když dítě nespí, je prakticky stále v pohybu. Další kvalitativní změnu lokomoce, běh, zvládají děvčata o něco později než chlapci. Rychlý Chvaly pohyb dítě uchvacuje. Je na něj obvykle tak soustředěno, že se rozběhne a do něčeho narazí Matějček, Pokorná, Obecně lze říci, že zvládnutím běhu končí batolecí věk a začíná věk předškolní Havlíčková, Chování batolete Verbální komunikace umožňuje snadnější orientaci v základních pravidlech chování. Dítě pozoruje skutečné chování lidí. Pokud se určité situace opakují, dítě si plavání kojenců Radonice
může zobecnit, jaká pravidla zde platí. Pozorované chování samozřejmě napodobuje, a tak své zkušenosti v daných podmínkách uplatňuje. plavme kojencích Radonicemi Děti získávají informace o vhodném chování především pomocí verbálního sdělení. Naučí se tak nejen jaká pravidla v jeho světě platí, ale proč je dobré, aby platila právě tato pravidla. To znamená, že rodič zároveň vysvětluje, proč se něco musí nebo nesmí např. musíme být zticha, abychom nerušili jiné lidi, nesmíme jíst sníh, abychom nebyli nemocní Vágnerová, Socializace batolete Separace z